بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته ۱۶۶ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی و مجموع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به ۷ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۲۲ نفر رسید.

سیر نزولی ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، متأسفانه در این بازه زمانی دو بیمار دیگر بر اثر کرونا فوت کردند و مجموع جانباختگان به ۱۴۴ هزار و ۴۷۱ نفر رسید. تاکنون ۷ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۳۴۹ بیمار نیز بهبود یافته‌اند. در شبانه‌روز گذشته ۵۱ بیمار جدید نیز بستری شدند.تاکنون ۶۵ میلیون و ۹۳ هزار و ۸۳۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۹۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۸۶ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۹۱۷ دوز رسید.


درحالی که ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا همچنان نزولی است با این‌همه دغدغه خیزش بیماری آنفلوانزا در روزهای پاییز در میان متخصصان درمان جدی است. دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست درباره احتمال همزمانی شیوع کرونا و آنفلوانزا در پاییز و زمستان به ایسنا گفت: به طور کلی طبیعی است که وقتی سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک کاهش می‌یابد، قطعاً سایر بیماری‌های تنفسی شایع و بخصوص آنفلوانزای فصلی که هر ساله در زمستان با آن مواجه بودیم، افزایش می‌یابد.

این اتفاق در سایر مناطق دنیا هم دیده شده است بنابراین ما هم انتظار داریم که بیماری‌های تنفسی فصلی بویژه بیماری‌هایی که حالت آندمیک داشته‌اند، ‌افزایش یابند. کما اینکه طی دو تا سه سال گذشته به‌دلیل رعایت پروتکل‌های ناشی از کرونا شیوع این بیماری‌ها کاهش یافته است.


سوری ادامه داد: حتی گاهی اوقات از آنجایی که واریانت‌ها را در کشور بررسی نمی‌کنیم، نمی‌دانیم که کرونا است یا بیماری‌های مشابهی مانند آنفلوانزاست. زیرا میزان تست‌مان بشدت کاهش یافته است و نمی‌دانیم که اکنون آنچه در سطح جامعه می‌گذرد، چه هست. حتی نمی‌دانیم که سطح ایمنی مردم چقدر است. در حال حاضر عملاً همه سرنوشت‌مان را به دست ویروس سپردیم. حال آیا ویروس شرایط موجود را ادامه خواهد داد یا اینکه مجدداً شاهد واریانت یا ساب‌واریانتی خواهیم بود که با شدت بالاتری جامعه را آلوده می‌کند؟


وی درباره احتمال بروز موج هشتم کرونا در کشور، گفت: اگر جهش ویروسی رخ دهد، احتمالاً یک پیک جدید با ارتفاع و شیب تندی خواهیم داشت. در حال حاضر نوسانات جزئی کرونا را می‌بینیم، اما از آنجایی که اطلاعات مربوط به ابتلا را نداریم و فقط به استناد مرگ و بستری قضاوت می‌کنیم، قضاوت‌مان درست نیست و گمراه می‌شویم.


رنگ‌بندی شهرها هم که از ابتدا اشتباه بوده و همچنان اصرار بر ادامه آن وجود دارد. به نظر می‌آید تحرک و حساسیت کافی که باید در شرایط حاضر باشد، ‌وجود ندارد.سوری تأکید کرد: قطعاً تا زمانی‌که خاموشی و پایان اپیدمی کرونا از سوی مجامع بین‌المللی مانند سازمان جهانی بهداشت و... اعلام رسمی نشود، همچنان خطر بالقوه‌ای است که وجود دارد. وضعیت موجود شکننده بوده و می‌تواند بسرعت در حد چند روز بازگشت داشته باشد.

از طرفی به نظر می‌آید که سطح حساسیت جامعه در برابر کرونا، با کاهش سطح واکسیناسیون، بالا می‌رود و وقتی افراد حساس جامعه بالا رود، استعداد ابتلا در آنها نیز بالا می‌رود. وی درباره وضعیت آنفلوانزا نیز گفت: در چند سال اخیر به‌دلیل اپیدمی کووید، آنفلوانزا خیلی بروز نداشته و به نظر می‌آید که سطح ایمنی جامعه هم برای مقابله با آنفلوانزا کمتر از سال‌های قبل شده است.


زیرا در سال‌های قبل عده‌ای واکسن می‌زدند و عده‌ای هم مبتلا می‌شدند، اما در دو تا سه سال اخیر هم واکسن تزریق نشده و هم ابتلای طبیعی کم بوده است و احتمال خیزش مجدد آنفلوانزا هم در پاییز و زمستان وجود دارد زیرا آنفلوانزا برعکس کووید تابع فصل است و عمدتاً انتظار داریم در پاییز و زمستان رخ دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha